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3D, 그래픽, 프로그래밍 관련/3DS MAX 스크립트

[3ds max script] Extend Borders / 균일한 간격으로 Extrude

 

타이틀대로 Border 부분을 잡아서 Extend 해주는 스크립트 입니다.

 

"Border를 잡고 Shift+Scale 한 다음 Shift + 기즈모 잡고 이동하면 되지 않냐" 라고 생각 할 수도 있는데 차이점이 있습니다.

 

길이가 다른 edge를 잡고 Shift+scale 하면 길이에 비례해서 면이 생성 되고, 중심이 선택된 edge 기준으로 바뀌기 때문에 돌출되는 면 형태가 다를 수 있지만,

이 스크립트를 사용하면 길이나 중심 상관없이 균일한 면을 돌출 시킬 수 있습니다.

 

 

아래를 참고 하시면 확실히 알 수 있습니다.

 

스크립트 사용 여부에 따른 차이점(좌:비사용 / 우:사용)

 

아래 이미지 빨간색 박스 부분을 보면 면이 생성되는게 다르다는걸 알 수 있습니다.

 

 

각 edge의 길이와는 상관없이 균일한 비율에 맞춰서 면이 생성됩니다. 

다양한 모델링을 하다 보면 분명 필요한 경우가 많이 생깁니다.

 

이렇게 주로 사용합니다.

 

 

왠지 강당 객석 부분을 모델링 하게 되면 엄청 유용하게 쓰일 듯 하죠?

 

해당 사이트 입니다. 사이트 맨 아래 스크롤 해서 내려가면 다운로드 링크 버튼이 있습니다.

www.racoon-artworks.de/resource_extendborders.php

 

Racoon Artworks

Personal blog and free resources

www.racoon-artworks.de

 


 

How to use / installation:

If you still have version 1.0 installed, make sure to delete the old files before installing the new one. You need to delete “RacoonScripts_Extend_Borders.mcr” and “extend_borders.mse” in your 3dsmax installation folder (files should be in /scripts/RacoonScripts and the /UI/Macroscripts or /usermacros or /Macroscripts folders, depending on max version.

The easiest way to install it is to run the .mcr via the “Scripting” menu + “Run Script” command. After that, open the “Customize User Interface” dialog and locate the tool in the category “RacoonScripts”. After you have made a hotkey, menu item or button, simply select some edges of your editable poly object and start the tool.

Extrusion Depth = the absolute amount the new edges are extruded
Angle = The tilting angle of the extrusion
Smoothing Group, Inherit = Inherits the smoothing group ID from the adjacent faces
Respect loop ends = If you are not using straighten corners, selections that end on corners are extruded perpendicular to the bending, if this is not desired, activate this option – it will extrude the those edge perpendicular to only the selected edges.

How to use / installation:

Alt + Apply = negate the angle value and apply
Alt + Cancel = undo the last apply

Known issues:

* Distorted polygons (e.g. skewed and rotated) may be problematic for the straighten corners algorithm. It’s better to disable this feature in these cases.
* Since it’s a Maxscript it is not very fast in calculation speed. Higher edge counts may slow down the tool considerably.